نمایش نوار ابزار

نقد فیلم

منبع:آموزشگاه صدا وسیمای قم

9b2a5f20442e4b7b9705be9e56c7a2b0ba0b40ee500e447c9184841a5b80925b

در فیلم علمای مذهبی شهر نیز شبیه پدران مسیحی اروپای قرون وسطا افرادی خشک مغز و جبرگرا نشان داده می شوند، به طراحی لباس ها دقت کنید: لباس ملاها مشکی و با عمامه مشکی است!!
نشان دادن تقابل به قول فیلم ملاها با علم یکی از تحریفات مهم فیلم است. جهان اسلام و به تبع آن ایران در اوج شکوفایی علمی بوده اند. کلمه حکیم فراتر از دانشمند صرف بوده و حکیم به کسی می گفتند که علم و عرفان را با هم دارا بوده؛ بزرگان و نخبگان ایرانی اول عالم و حکیم بوده اند و در مرحله دوم یک دانشمند.
در تاریخ ایران علم و مذهب از هم جدا نبوده است، جدایی علوم جدیده از علوم حوزوی قدمتش حتی به 200 سال نمی رسد، که توسط امیرکبیر با احداث مدرسه دارلفنون شکل گرفت و تا قبل از آن تمام علوم در مکتب خانه ها و توسط ملاها آموخته می شد، علوم پزشکی، فلسفه و حتی نجوم جزء دروس اصلی حوزه علمیه بود.
ابن سینا با بازی بن کینزلی (که بازی درچند فیلم ضد ایرانی را در کارنامه دارد) خالی از هر نوع ذکاوت و خلاقیت به تصویر کشیده می شود و فیلم «طبیب» بدون هیچ اشاره ای به اعتقادات و مذهب ابن سینا او را فردی سردرگم و منفعل نشان می دهد که فقط به تکرار عقاید ارسطو و بقراط و دیگر فلاسفه ی غربی مشغول است.
ابن سینا در اینجا حتی نقش مرشد و راهنما بودن نیز ندارد، در بسیاری از صحنه ها آموزه های او انگار هیچ تاثیری بر علم راب کول ندارد، این راب کول انگلیسی است که دم مسیحایی دارد و الهامات ویژه می شود، علت شیوع طاعون را کشف می کند و با کالبد شکافی به ابن سینا می فهماند که بسیاری از تصوراتش اشتباه بوده.اما کارگردان حتی به این نیز بسنده نمی کند و در سکانس نهایی وقتی شاه درخواست عمل آپاندیس می کند این راب کول است که عمل را انجام می دهد و ابن سینا مانند شاگردی حلقه بگوش فقط چاقو و تیغ دست استاد انگلیسی می دهد
به طراحی لباس و گریم ابن سینا توجه کنید؛ هیچ شباهتی به مسلمان ایرانی ندارد و در رفتارش نیزهیچ نشانی از مذهب نشان داده نمی شود و در نهایت نیز ابن سینا بهغایت مستاصل و منفعل چاره ای جز خودکشی نمی یابد.
به شخصیت هایی که در مدرسه ابن سینا معرفی می شود توجه کنید؛ چندتا یهودی مهربان و زرنگ، یک مسلمان متعصب (از جنس ملاها) که بیشتر شبیه عربها است تا ایرانی و یک ایرانی پولدار، تنبل و لا قید به مذهب یعنی تنها شاگرد مسلمان کاملا ایرانی (به نشانه لباس و رفتار) ابن سینا یک عیاش تمام عیار نشان داده می شود که حتی هنگام مرگ نیز به فکر حوری ها است.

در ابتدای فیلم وقتی نام کمپانی یوفا را در تیتراژ می بینی ایجاد سوال برایت می شود که این غول فیلمسازی آلمان چرا باید 40 میلیون دلار برای ساخت چنین فیلمی هزینه کند؟ فیلمی مربوط به یک طبیب ایرانی یا یک قهرمان مسیحی انگلیسی؟

دیدگاه ها
  • Mina پاسخ به دیدگاه

    سلام.مطلب بسیار خوب و خواندنی بود استاد،سپاس از شما.حقیقتا در این مسئله خیلی کم لطفی میشه توی ایران و کسی به سینما اهمیت نمیده


سوال امنیتی *